דום נשימה בשינה

pic-08

דום נשימה בשינה

תסמונת דום נשימה בשינה (Apnea) נחשבת להפרעת שינה אשר, במהלכה, נגרמת חסימה מוחלטת של דרכי הנשימה בשל צניחת רקמות רכות ורפיון שרירים בגרון למשך מעל ל-10 שניות. הפרעת שינה דומה לה, ניתן לראות בצורת ירידה באספקת האוויר הנקראת היפופניאה (Hypopnoea) – במהלך הפרעת שינה זו, נגרמת חסימה חלקית של דרכי הנשימה והפחתה של 50% בכמות האוויר למשך לפחות 10 שניות.

שלושה סוגי דום נשימה בשינה

  • דום נשימה חסימתי (Obstructive Sleep ApneaOSA) – סוג דום נשימה זה נחשב לנפוץ מבין הסוגים ונגרם מצניחת החיך הרך ובסיס הלשון בשעת השינה וחסימת מעבר האוויר בשל כך. חסימה זו גורמת להפסקת הנשימה, וכתוצאה מכך, גם לירידה ברמתו של החמצן שבדם. אירוע דום נשימה חסימתי נמשך בין 10 ל-30 שניות לרוב, אולם יכול גם להתארך ולהגיע גם עד לשתי דקות. היקיצה הקצרה לצורך חידוש הנשימה, לרוב, מלווה בנחירה וכאשר היקיצות הללו תכופות, רצף השינה ואיכותה נפגעים, והאדם סובל מעייפות במשך כל היום.
  • דום נשימה מרכזי בשינה (Central sleep apnea- CSA) – תסמונת דום נשימה זו נדירה יותר, ונחשבת לנפוצה יותר בחולים אשר סובלים מ תסמונות נוירולוגיות, כשל לבבי, או כאלה אשר צורכים מינון גבוה של אופיאטים. דום נשימה מסוג זה מתרחש כשנגרמת הפרעה במרכז בקרת הנשימה במוח והמוח אינו שולח את האותות התקינים לנדרשים לשרירים שאחראים על תהליך הנשימה.
  • דום נשימה משולב – במצב זה, סובל המטופל גם מדום נשימה חסימתי (OSA) וגם מדום נשימה מרכזי (CSA). בחלק מהמקרים התופעה נגרמת כתוצאה מטיפול באמצעות CPAP (Continuous Positive Airway Pressure) והיא מופיעה ב7%-20% מהמטופלים ב-CPAP. קיימות מספר תיאוריות הנוגעות לקשר בין התסמונת ל-CPAP, אולם המחקרים עדיין חלוקים בדעותיהם בנוגע לכך.

השפעת דום נשימה בשינה

למרות שהמידע הוודאי הנוגע למרבית האספקטים של דום נשימה בשינה עדיין מוגבל למדי, נמצא קשר ישיר בין תסמונת דום נשימה חסימתי בשינה אשר אינה מטופלת לבין עליית הסיכון למעורבות פעילה בתאונות דרכים, לירידה באיכות החיים, כמו גם לירידה במצב הרוח. אולם, את הסיכונים העיקריים החמורים יותר, קושרת הרפואה לאירועים קרדיו-וסקולריים חריפים (כדוגמת שבץ מוח או אוטם שריר הלב) ולמצבים כרוניים (כיתר לחץ דם, למחלה כלילית ולאי ספיקת לב). כך שדום שינה חסימתי או דום שינה משולב שאינם מטופלים קרוב מאד לזיהוי הבעיה, עלולים להוות פצצת זמן מתקתקת.

לפגישת ייעוץ השאירו פרטים

ניתוחים

טיפול בנחירות

טיפול בנחירות

נחירות נחשבות לאחד מהגורמים "מקדמי" הגירושין הנפוצים ביותר בעולם, אולם, יתרה מכך, הן מהוות מטרד משמעותי

דום נשימה בשינה

דום נשימה בשינה תסמונת דום נשימה בשינה (Apnea) נחשבת להפרעת שינה אשר, במהלכה, נגרמת חסימה מוחלטת

גידולי ראש צוואר

גידולי ראש צוואר כוללים גידולים בחלל הפה, גידולים בגרון, גידולים בבלוטת התריס וגידולים בבלוטת הרוק לקוחות

ניתוח בלוטות הרוק

בלוטות הרוק אחראיות על ייצור אחד מנוזלי הגוף החשובים ביותר, אשר מסייע בתהליכי הפירוק והעיכול הראשוני

ניתוח אף פלסטי לפני ואחרי

ניתוח אף פלסטי

פרופ’ מיכאל וימן הינו רופא המתמחה הן בניתוחי אף פלסטיים והן בניתוחים המשלבים בניתוח עצמו תיקון

ניתוח סינוסים

ניתוח סינוסים

המטרה העיקרית של ניתוח סינוסים היא לטפל בדלקת סינוסים כרונית והסרת פוליפים מהאף ומהסינוסים. רוב דלקות

ניתוחי בלוטת התריס

ניתוחי בלוטת התריס

ניתוח בלוטת התריס מהי בלוטת התריס והיכן היא ממוקמת? מהם תפקידיה של בלוטת התריס ואילו הורמונים

ניתוחי מחיצה

ניתוח מחיצת אף

מחיצת האף בנויה מרקמת העצם והסחוס והיא מחלקת את האף שלנו לשניים, תפקידה לשמור על מבנה

לפגישת ייעוץ השאירו פרטים

Заполните форму и мы свяжемся с вами