ניתוחי בלוטת התריס

ניתוחי בלוטת התריס

ניתוח בלוטת התריס

מהי בלוטת התריס והיכן היא ממוקמת? מהם תפקידיה של בלוטת התריס ואילו הורמונים היא מפרישה? מהן הבעיות השכיחות בבלוטת התריס? מהן דרכי הטיפול ומהי מטרת הניתוח בבלוטת התריס?

פרופ' וימן מסביר לנו על מבנה ותפקיד בלוטת התריס ומפרט על שיטת האבחון ועל ניתוחי בלוטת התריס להסרת גידולים ראשוניים או בגלל פעילות יתר של הבלוטה.

מהי בלוטת התריס?

בלוטת התריס (בלוטת המגן) ממוקמת בקידמת הצוואר ומורכבת משתי אונות בצורה המזכירה פרפר. בלוטת התריס, הנקראת גם בלוטת התירואיד, קולטת יוד ואוגרת אותו מתוך מחזור הדם. הבלוטה הינה בלוטה אנדוקרינית המפרישה הורמונים לוויסות קצב חילוף החומרים בגוף האדם, היא גם אחראית על קצב חמצון וצמיחת הרקמות, פוריות, דופק ולחץ דם תקין.

בלוטת התריס מפרישה הורמונים מסוג (אלטירוקסין), אלו הורמונים שתפקידם לווסת את חילוף החומרים בגוף. ההורמונים אחראים בין היתר על שמירת חום גוף תקין, עליה בקצב הלב, עליה בקצב הנשימה, גדילה תקינה, התפתחות תאים בגוף, תיאבון ושינוי משקל הגוף. בנוסף, בלוטת התריס מפרישה את הורמון הקלציטונין שאחראי על איזון רמת הסידן בדם, כך נמנעים משברים בעצמות.

כדי לתפקד היטב ולייצר את ההורמונים השונים בלוטת המגן זקוקה לאספקת יוד קבועה. היוד מצוי בין השאר במלח שולחן, בדגנים ובחלב.

מהן הבעיות העיקריות בבלוטת התריס?

כאשר בלוטת התריס אינה מתפקדת היטב עלולים לסבול מחוסר איזון הורמונלי המביא לתת פעילות הבלוטה או לעודף פעילות שלה.

במצבים של תת פעילות הבלוטה (היפותירואידיזם) יש האטה משמעותית בפעילות הגופנית ועשויים לסבול מחוסר ערנות, ירידה בריכוז, דיכאון, עייפות מוגברת, עליה במשקל, יובש בעור, נפיחות בגפיים ובאזור הפנים, ונשים עשויות לסבול מדימום מוגבר בזמן המחזור.

במצבים של יתר פעילות בלוטת התריס (היפרתירואידיזם) עלולים לסבול מעליה בפעילות הלב, מקושי להירדם בלילה, מעצבנות יתר, מירידה במשקל, מתשישות ומזיעה מוגברת. במצב גויטר (זפק) בלוטת התריס גדלה וניתן להבחין בנפיחות בצוואר, מצב זה נגרם עקב תת פעילות הבלוטה מאחר והיא גדלה כדי לייצר את ההורמון החסר.

•חשוב לציין כי מצבים אלו יכולים להופיע על רקע מחלות אוטו-אימוניות, מחלות וירליות ותגובה לתרופות, החולים נמצאים בטיפול על ידי רופא אנדוקרינולוג. אם הטיפול התרופתי לא מסייע לחולה הרופא ימליץ על התערבות כירורגית. במצבים המאפיינים גידולים יש לפנות להמשך בירור על ידי רופא אא"ג, ראש וצוואר.

גידולים בבלוטת התריס

מרבית הגידולים המופיעים בבלוטת התריס הם שפירים. גידול ממאיר בבלוטת התריס שכיח בעיקר אצל נשים בגיל העמידה. אצל הגברים לרוב מאבחנים גידול ממאיר בבלוטת התריס לאחר גיל 60, הגידול נדיר אצל ילדים.

על פי נתוני משרד הבריאות למעלה מ-900 אנשים מאובחנים מידי שנה עם סרטן בבלוטת התריס, וכשניים מתוך שלושה חולים הם בטווח הגילים 20 עד 55, כ-70% מהחולים הם נשים.

הגידול הסרטני בבלוטת התריס מתפתח בהדרגה, התסמין הראשוני לזיהוי סרטן בבלוטה הוא גוש בצוואר הגדל באופן הדרגתי וללא כאבים.

התסמינים העיקריים לגידול בבלוטת התריס הם:

  • בלוטה או גוש בצוואר קדמי או צידי במישוש עצמי
  • אי נוחות או תחושת לחץ בצוואר
  • קשיי בליעה
  • קשיי נשימה
  • צרידות שאינה חולפת לאחר כמה שבועות.

כדי לאבחן גידולים בבלוטת התריס הרופא יבצע בשלב הראשוני בדיקה ידנית לאחר שהמטופל מתלונן על תסמינים שונים, לרבות מישוש עצמי וגילוי הגוש. אם קיים חשד לגידול ממאיר הרופא ימליץ על האבחונים הבאים:

  • הדמיה באמצעות אולטרסאונד.
  • ביופסיה ( FNA ) באמצעות מחט דקיקה, רצוי לבצע תחת בדיקת אולטרסאונד.
  • בדיקת CT איזוטופים.

על פי תוצאות הבדיקות המומחה יחליט על שיטת הטיפול הכירורגי והאם צריך לבצע כריתה מלאה או חלקית של בלוטת התריס. ניתוח בלוטת התריס על ידי מומחה מבטיח סיכויי הצלחה גבוהים מאוד אך נדרש ידע וניסיון רב כדי לא לפגוע באיברים סמוכים לבלוטה.

הכנות והליך הניתוח בבלוטת התריס

יש 3 סיבות עיקריות לניתוחי בלוטת התריס:

  • גידול שפיר אך חשד לגידול ממאיר בבלוטת התריס
  • גידול ממאיר
  • הגדלה ניכרת של בלוטת התריס עם תסמיני לחץ על דרכי הנשימה
  • יתר פעילות של הבלוטה שאינה מגיבה לטיפול תרופתי
  • הפרעה אסתטית בשל מיקום וגודל
  • הפרעה בתפקוד של הבלוטה הגורמת ליצור הורמון ללא שליטה
  • הפרעה תפקודית בפעילות כמו בליעה, נשימה או בגלל הפרעה אסתטית בשל מיקום וגודל הבלוטה

במסגרת ההכנות לניתוח מקבלים הסברים מהרופא על ההליך הכירורגי, יש לעבור בדיקה על ידי מרדים ומחצות יש להישאר בצום עד הניתוח. לפני הניתוח חשוב להתרחץ, ויש לקחת תרופת הרגעה בהתאם לצורך ותרופה נוגדת קרישה אם המטופל מעל גיל 40.

מהלך הניתוח

כדאי לדעת כי ניתוחי בלוטת התריס הם נפוצים יחסית, ישנם שני סוגים עיקריים של ניתוחים בבלוטת התריס:

  • כריתה חלקית של הבלוטה
  • כריתה מלאה של הבלוטה באמצעות חתך צווארי רוחבי זעיר

ראוי לציין כי טיפול בסרטן בבלוטת התריס מבוסס על טיפול משולב הכולל ניתוח להסרת הבלוטה (כריתה חלקית או מלאה) וטיפול משלים באמצעות יוד רדיואקטיבי בהתאם לצורך. הרופא המומחה יתאים את שיטת הטיפול וסוג הניתוח בהתאם למצב הרפואי של המטופל ולפי תוצאות האבחון והבדיקות המקדמיות. יש מקרים בהם צריך לבצע גם כריתה צווארית.

דיסקציה צווארית מבצעים כאשר מגלים קשריות לימפה צוואריות באמצעות מישוש או אולטרסאונד, בניתוח מבצעים ניקור כדי לבצע בדיקה פתולוגית מהירה לאבחון תאי גידול, ובהתאם לממצאים מבצעים את הדיסקציה הצווארית יחד עם הכריתה של בלוטת התריס.

במהלך ניתוח לכריתה מלאה או חלקית של הבלוטה המנתח מבצע חתך זעיר בצוואר תחתון, לרוב בגודל כ-4 עד 5 ס"מ בתוך קפל עורי כדי שהצלקת תהיה בלתי נראית. דרך החתך כורתים את האונה המכילה גידול חשוד, הממצא נשלח לבדיקה פתולוגית מהירה ואם מקבלים תוצאה חיובית לגידול המנתח ממשיך בכריתת האונה הנוספת של הבלוטה. אם התשובה הפתולוגית אינה מוחלטת לגבי גידול – המנתח יסתפק בכריתת האונה המכילה גידול חשוד, ולרוב אין צורך בנקז לאחר הניתוח.

הניתוח מבוצע בהרדמה כללית בחדר ניתוח, ההליך הכירורגי נמשך כשעתים עד שלוש שעות. לאחר ניתוח כריתה מלאה של הבלוטה החולה מתאשפז למשך 48-36 שעות ונמצא תחת השגחה ומעקב אחרי ערכי הסידן בדם.

ישנם מספר סיבוכים לניתוח בהתאם לגודל הכריתה. בניתוח לכריתה חלקית או מלאה קיימים סיבוכים של עד 2.5% פגיעה בעצב החוזר, הפגיעה בעצב גורמת לצרידות זמנית או תמידית. במצב של כריתה מלאה קיימים סיבוכים בשיעור של עד 2.5% עקב פגיעה בבלוטות יותרת המגן, הפגיעה בבלוטות גורמת לירידה ברמת הסידן בדם ונדרש טיפול תרופתי, בדרך כלל זמני. במקרים נדירים הפגיעה בבלוטות מחייבת נטילת כדורי סידן כל החיים.

לאחר הניתוח

ייתכן ואזור הניתוח יהיה כואב ורגיש, ניתן לטפל בכך באמצעות משככי כאבים. לעתים המנותחים יכולים לסבול מצרידות או כאב גרון, אך זה עובר אחרי כמה ימים. במקרים מסוים הרופא בוחר להשאיר באחד החתכים ניקוז קטן, שמסייע לתהליך ההחלמה ומוסר אחרי מספר ימים.

ניתן להישאר לילה אחד להשגחה בבית חולים או להשתחרר הביתה ביום הניתוח, בהתאם להמלצת הרופא המנתח ומצבו של המנותח. כמו כן, זה תלוי בסוג הניתוח שעברת. בשחרור מבית חולים יועברו לך הנחיות מפורטות כיצד לטפל באזור הניתוח ומתי להגיע לביקורת חוזרת. במידה ומדובר בהסרת בלוטת התריס בעקבות גידול ממאיר, יועברו אליך הנחיות של האונקולוג לגבי המשך הטיפולים.

מטופלים רבים שעברו ניתוח כריתת בלוטת התריס נאלצים למשך שארית חייהם ליטול תרופות המספקות את החוסר ההורמונלי. יש להיוועץ בנושא זה עם אנדוקרינולוג-מומחה.

פרופ' מיכאל וימן הוא מומחה לכירורגיית אא"ג וניתוחי ראש וצוואר. פרופ' וימן נחשב למומחה מוביל בתחומו וברשותו ניסיון רב מעל 30 שנה, הוא מרצה מוערך בפקולטה לרפואה באונ' ת"א, ועד היום זכה לתארים ופרסים רבים כמו פרס השנה למדען הבין לאומי מטעם אוניברסיטת קיימברידג' לשנת 2002.

לקוחות ממליצים

לפגישת ייעוץ השאירו פרטים

ניתוחים

טיפול בנחירות

טיפול בנחירות

נחירות נחשבות לאחד מהגורמים "מקדמי" הגירושין הנפוצים ביותר בעולם, אולם, יתרה מכך, הן מהוות מטרד משמעותי

דום נשימה בשינה

דום נשימה בשינה תסמונת דום נשימה בשינה (Apnea) נחשבת להפרעת שינה אשר, במהלכה, נגרמת חסימה מוחלטת

גידולי ראש צוואר

גידולי ראש צוואר כוללים גידולים בחלל הפה, גידולים בגרון, גידולים בבלוטת התריס וגידולים בבלוטת הרוק לקוחות

ניתוח בלוטות הרוק

בלוטות הרוק אחראיות על ייצור אחד מנוזלי הגוף החשובים ביותר, אשר מסייע בתהליכי הפירוק והעיכול הראשוני

ניתוח אף פלסטי לפני ואחרי

ניתוח אף פלסטי

פרופ’ מיכאל וימן הינו רופא המתמחה הן בניתוחי אף פלסטיים והן בניתוחים המשלבים בניתוח עצמו תיקון

ניתוח סינוסים

ניתוח סינוסים

המטרה העיקרית של ניתוח סינוסים היא לטפל בדלקת סינוסים כרונית והסרת פוליפים מהאף ומהסינוסים. רוב דלקות

ניתוחי בלוטת התריס

ניתוחי בלוטת התריס

ניתוח בלוטת התריס מהי בלוטת התריס והיכן היא ממוקמת? מהם תפקידיה של בלוטת התריס ואילו הורמונים

ניתוחי מחיצה

ניתוח מחיצת אף

מחיצת האף בנויה מרקמת העצם והסחוס והיא מחלקת את האף שלנו לשניים, תפקידה לשמור על מבנה

לפגישת ייעוץ השאירו פרטים

Заполните форму и мы свяжемся с вами