נחירות והפסקות נשימה בשינה

נחירות והפסקות נשימה בשינה

נחירות והפסקות נשימה בשינה

מהן נחירות? כיצד הן נגרמות ואיך מטפלים בבעיה? מה הקשר בין נחירות לתופעת הפסקת נשימה בשינה? פרופ' מיכאל וימן, מומחה לכירורגיית אף אוזן גרון וניתוחי ראש וצוואר מסביר לנו על תופעת הנחירות והפסקות נשימה בשינה.

על פי הערכות המומחים, אחד מתוך שלושה מהגברים נוחר בזמן השינה, כאשר תופעת הנחירות מתגברת ככל שהגיל עולה. בסביבות גיל 20 כ-10% מהגברים נוחרים, אך ככל שמתבגרים התופעה רווחת יותר ובטווח הגילים 60-50 הסטטיסטיקה מצביעה כבר על כ-70% מהגברים שהנחירות שלהם מפריעות לבנות זוגם ולשאר בני המשפחה.

תופעת הנחירות רווחת גם אצל נשים אך היא פחות שכיחה בהשוואה לגברים, עם זאת ישנה קפיצה משמעותית בתופעת הנחירות אצל נשים אחרי גיל המעבר.

אגב, תופעת הנחירות שכיחה גם אצל ילדים, ללא הבדל בין המינים, הילדים לרוב נוחרים בעקבות שקדים מוגדלים או שקד שלישי מוגדל. הנתונים מצביעים על תופעת הנחירות אצל ילדים בשיעור של כ-15% מהילדים.

מה זה נחירה?

נחירה, באנגלית Snoring, היא רעש הדומה לקול חורק וצורם בזמן השינה. הקול החורק והצורם נוצר באחורי הפה כתוצאה ממכשול מסוים בזרימת האוויר בדרכי הנשימה העליונות. קול הנחירה נוצר בעקבות רעידה בעלת רעש בדרגות חומרה שונות של הרקמה הרפה בלוע בזמן השינה. בדרך כלל הנחירות נוצרות ונשמעות בזמן שאיפת האוויר, אך לעיתים אפשר לשמוע אותן גם בזמן נשיפת האוויר.

הנחירות מהוות מטרד משמעותי לבן או לבת הזוג של הנוחר, הן עלולות לפגוע באיכות החיים גם של שאר המשפחה, והנחירות נחשבות למטרד משמעותי גם לסובל מהתופעה.

ראוי לציין כי תופעת הנחירות הובילה למקרי גירושין רבים בארץ וברחבי העולם, מעבר למטרד הרעש הנחירות עשויות להעיד על קיומה של תסמונת דום נשימה בשינה ועל בעיות רפואיות אחרות.

רעש הנחירות בלילה גורם לבני הזוג לקשיי שינה, לפגיעה בתפקוד היומי, לעייפות מוגברת, לפגיעה משמעותית בריכוז ובערנות, לעצבנות יתר ועוד. אולם, תופעת הנחירות לא קשורה רק לאיכות החיים של בני הזוג והמשפחה של הנוחר מאחר והתופעה מוגדרת כבעיה רפואית וכסימן ראשוני לתסמונת דום נשימה בשינה העלולה לגרום לשבץ מוחי, למחלות לב וכלי דם ולמעורבות גבוהה בתאונות דרכים ובתאונות עבודה.

פרופ' וימן מסביר לנו שיש סיבות רבות ומגוונות לתופעת הנחירות, כך לדוגמה התופעה שכיחה אצל אנשים הסובלים מהשמנת יתר ומבעיות מבניות בעצמות הפנים במיוחד של מבנה לסת עליונה ותחתונה.

כמו כן, התופעה שכיחה אצל מעשנים, אנשים הסובלים משקדים מוגדלים ומבנה החך הרך והקשה, מבנה הענבל, מבנה בסיס הלשון, ושרירי הסגירות הצדדיות של הלוע, תת פעילות בלוטת התריס, סטרס, גודש באף או אף סתום, בעיות נשימתיות דרך האף כגון סטיית מחיצת האף, הגדלה של ריריות (מדפים) כתוצאה מאלרגיה או נזלת כרונית, פוליפים, סינוסיטיס כרוני, ועוד. לעתים נוחרים בגלל תרופות להרגעת מעברי האוויר הגורמות לרפיון יתר של שרירי הלוע.

הנחירה יכולה להעיד על בעיות שונות לכן חשוב לפנות לבדיקה אצל רופא מומחה בתחום על מנת להתאים את הטיפול הנכון לבעיה.

צפו בראיון בנושא טיפול בנחירות ודום נשימה בשינה

פרופ’ מיכאל וימן: “על פי דיווחים שונים כ- 20% ממקרי הגירושין בארה”ב הם בגלל נחירות של אחד מבני הזוג. סיבוכים של דום נשימה בשינה עלולים להוביל ליתר לחץ דם, סוכרת סוג 2, אסטמה, בעיית כליות, בעיות מטאבוליות, בעיות נוירולוגיות עד אפילו אירוע מוחי ועוד.

טיפול חדשני מצליח לטפל בבעיה. הטיפול ניתן על ידי צוות רפואי מיוחד שהוקם במרכז הרפואי שמיר (בית חולים אסף הרופא).”

למה נוחרים בלילה?

תופעת הנחירות יכולה לקרות כתוצאה ממספר גורמים אנטומיים, היא יכולה להעיד גם על תופעת הפסקות נשימה בשינה, זהו מצב חמור המחייב טיפול מקצועי ומותאם אישית בגלל הירידה בכמות החמצן הרווי בדם וסיכוני התסמונת כמו שבץ ולחץ דם גבוה. הגורמים האנטומיים העיקריים לנחירות הם חסימה אפית, חך רפוי, שקדים מוגדלים, ענבל מוגדל, לשון גדולה, לסת תחתונה שקועה, עודף משקל, צוואר קצר ושמן, גודש בדרכי הנשימה, תת פעילות בלוטת התריס, אף סתום ועוד.

כאמור, הנחירות מעידות על תנגודת מוגברת לזרימה חופשית של האוויר בדרכי הנשימה העליונות. ראוי לציין כי דרכי ושיטות הטיפול בנחירות והפסקות נשימה בשינה התפתחו במשך השנים וכיום יש טיפולים יעילים ומתקדמים לסובלים מנחירות. יחד עם זאת, כאשר מטפלים בנחירות ישנה חשיבות רבה לרמת המקצועיות ולניסיון של הרופא המומחה. 

תסמיני הנחירות מכתיבים את שיטת הטיפול ופתרון הבעיה

מאחר והסיבות לתופעת הנחירות הן רבות ושונות, כל טיפול חייב להתאים למצב הבעייתי ממנו הנוחר סובל. למעשה, סיבת הנחירות מכתיבה את שיטת הטיפול. כדי להתאים את הפתרון המקצועי והנכון לתופעת הנחירות יש לעבור אבחון מקצועי על ידי מומחה.

האבחון מבוסס על השלבים הבאים:

  • תשאול ראשוני, לרוב בן או בת הזוג מגיעים לתשאול מאחר והם מודעים לבעיה יותר מהמטופל.
  • בדיקה גופנית לא פולשנית.
  • בדיקה במעבדת שינה, הבדיקה נחוצה כדי לאבחן האם המטופל נוחר כתוצאה מתסמונת דום נשימה בשינה.
  • אם החשד הוא שהנחירות נגרמות עקב בעיה רפואית מסוימת, למשל גודש באף או בדרכי הנשימה, מומלץ לעבור בדיקה אצל רופא אא"ג הכוללת בדיקת אף, לוע וגרון, לרבות בדיקה אנדוסקופית ובדיקה חדשנית הנקראת DISE.

חשוב לציין כי בדיקת DISE היא בדיקה אנדוסקופית בשינה, הבדיקה מתבצעת באמצעות החדרת סיב אופטי דק דרך האף, לאחר טשטוש על ידי רופא מרדים. זו בדיקה חשובה ומדויקת המדמה מצב שינה. באמצעות הסיב האופטי הרופא המנתח יכול לראות היטב ובאופן ישיר את דרכי האוויר מהאף עד תיבת הקול, ובזמן הבדיקה בוחנים אזורים כמו הענבל, האזור מאחורי החך, קירות הלוע, בסיס הלשון, תיבת הקול ואפיגלוטיס.

לאחר סדרת הבדיקות הרופא המומחה יכול להציע טיפול מדויק ומותאם אישית, ישנם טיפולים מניעתיים וניתוחים שונים.

בשלב הראשון הרופא המומחה ימליץ על שינוי באורח החיים. במקרים מסוימים דרכי המניעה עליהן ממליץ הרופא ימנעו את הנחירות.
דרכי המניעה העיקריות הן:

  • ירידה במשקל.
  • הפסקת עישון.
  • פעילות גופנית.
  • הגבלת שתיית אלכוהול לפני השינה.
  • הגבלה בתרופות הרגעה לפני השינה.
  • שינוי בתנוחת השינה (מומלץ לישון על הצד ולא על הגב).

אם דרכי המניעה לא סייעו למניעת הנחירות ובמקרים קשים יותר של נחירות והפסקות נשימה בשינה המומחה יכול להמליץ על שיטות טיפול מתקדמות ואפקטיביות כגון: טיפול בגלי רדיו, התקן אפי למניעת נחירות, מדבקה להרחבת אזור הנחיריים, תרסיסים ייעודיים לאף, התקן מכני להרחבת דרכי הנשימה העליונות, שימוש במכשיר CPAP המחייב שינה עם מסכה.

כדאי לדעת כי מכשיר CPAP נחשב לטיפול העיקרי והמחייב למצב של תסמונת דום נשימה בשינה, אך במקרים מסוימים הפתרון המומלץ הוא כירורגי. הטיפול באמצעות מכשיר CPAP מוכח ויעיל אך שיטה זו אינה מתאימה לכולם בגלל אי הנוחות בחבישת המסכה על הפנים כל הלילה.

פרופ' וימן מציין כי ניתוחי רקונסטרוקציה מותאמים באופן אישי למצב המטופל, יש טכנולוגיות שונות לטיפולים כירורגיים המתאימים לסובלים מהפרעות נשימה בשינה ומנחירות קשות.

הניתוחים המומלצים הם:  

  • ניתוח לייזר, בשיטה זו ההליך הכירורגי מבוסס על חיתוך באמצעות לייזר וכריתת הרקמות הרכות בלוע שגורמות לנחירות, למשל חך רך, ענבל, שקדים מוגדלים, שקד שלישי ולשונית ארוכה.
  • קובלציה (גלי רדיו) להסרת רקמות רכות ללא שימוש בחום.
  • ניתוח ליגשור (Ligasure) להקטנת נפח הרקמה העודפת.
  • טיפול Harmony Scalping לשיפור זרימת האוויר בדרכי הנשימה.

במקרים קשים יותר הרופא עשוי להמליץ על הניתוחים הבאים:

  • ניתוח רובוטי, במיוחד במצבי הגדלת בסיס הלשון.
  • ניתוח להשתלת קוצב לעצב הלשון במקרים חמורים במיוחד.

בשנים האחרונות יש התקדמות טכנולוגית משמעותית בטיפולים ובניתוחים לסובלים מנחירות והפסקות נשימה בשינה. באמצעות הליך כירורגי ניתן לשפר באופן משמעותי את זרימת האוויר בדרכי הנשימה העליונות. הניתוח מתאים בעיקר למטופלים עם נתיב אוויר צר ולמטופלים ששיטות הטיפול האחרות לא סייעו להם. ניתן לעבור ניתוח משולב הכולל טיפול בגורמים לנחירות ותיקון פגמים אסתטיים, כך המטופל זוכה לפתרון מצוין למניעת הנחירות ויוצא לדרך חדשה עם אף אסתטי ויפה המתאים למבנה הפנים.

פרופ' מיכאל וימן – מומחה לכירורגית אא"ג וניתוחי ראש וצוואר, הוא מומחה בעל שם עולמי ובעל ניסיון עשיר מעל 30 שנה.

לקוחות ממליצים

לפגישת ייעוץ השאירו פרטים

ניתוחים

טיפול בנחירות

טיפול בנחירות

נחירות נחשבות לאחד מהגורמים "מקדמי" הגירושין הנפוצים ביותר בעולם, אולם, יתרה מכך, הן מהוות מטרד משמעותי

דום נשימה בשינה

דום נשימה בשינה תסמונת דום נשימה בשינה (Apnea) נחשבת להפרעת שינה אשר, במהלכה, נגרמת חסימה מוחלטת

גידולי ראש צוואר

גידולי ראש צוואר כוללים גידולים בחלל הפה, גידולים בגרון, גידולים בבלוטת התריס וגידולים בבלוטת הרוק לקוחות

ניתוח בלוטות הרוק

בלוטות הרוק אחראיות על ייצור אחד מנוזלי הגוף החשובים ביותר, אשר מסייע בתהליכי הפירוק והעיכול הראשוני

ניתוח אף פלסטי לפני ואחרי

ניתוח אף פלסטי

פרופ’ מיכאל וימן הינו רופא המתמחה הן בניתוחי אף פלסטיים והן בניתוחים המשלבים בניתוח עצמו תיקון

ניתוח סינוסים

ניתוח סינוסים

המטרה העיקרית של ניתוח סינוסים היא לטפל בדלקת סינוסים כרונית והסרת פוליפים מהאף ומהסינוסים. רוב דלקות

ניתוחי בלוטת התריס

ניתוחי בלוטת התריס

ניתוח בלוטת התריס מהי בלוטת התריס והיכן היא ממוקמת? מהם תפקידיה של בלוטת התריס ואילו הורמונים

ניתוחי מחיצה

ניתוח מחיצת אף

מחיצת האף בנויה מרקמת העצם והסחוס והיא מחלקת את האף שלנו לשניים, תפקידה לשמור על מבנה

לפגישת ייעוץ השאירו פרטים

Заполните форму и мы свяжемся с вами